آمریکا نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را قبول ندارد!

دولت امریکا اعلام کرد نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ونزوئلا را قبول ندارد.

آمریکا نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را قبول ندارد!

به گزارش مستقل آنلاین، خبرگزاری رویترز نوشت:

ده دولت آمریکای لاتین و ایالات متحده گفته‌اند که تصمیم دادگاه عالی ونزوئلا برای تأیید ادعای جنجالی نیکلاس مادورو مبنی بر پیروزی مجدد در انتخابات را «قاطعانه رد می‌کنند» و رئیس‌جمهور شیلی اعلام کرد: «شکی ندارم که در این انتخابات تقلب شده است.»

حکم روز پنجشنبه دادگاه عالی ونزوئلا، که مملو از وفاداران مادورو است، به طور گسترده در سطح بین المللی از سراسر طیف سیاسی مورد تردید قرار گرفته است.

در بیانیه مشترکی که روز جمعه منتشر شد، دولت‌های آرژانتین، کاستاریکا، شیلی، اکوادور، گواتمالا، پاناما، پاراگوئه، پرو، جمهوری دومینیکن، اروگوئه و ایالات متحده خواستار «حسابرسی بی‌طرفانه و مستقل» از رأی‌گیری شدند.

آنها همچنین «نگرانی عمیق» خود را درباره نقض حقوق بشر در جریان سرکوب مادورو پس از انتخابات ابراز کردند که به گفته فعالان منجر به بازداشت بیش از 1600 نفر و کشته شدن حداقل 24 نفر دیگر شده است.

این بیانیه نه تنها توسط دولت‌های محافظه‌کار که مدت‌هاست با جنبش ظاهرا سوسیالیستی مادورو مخالف بوده‌اند، بلکه از سوی دولت گابریل بوریک، رئیس‌جمهور مترقی شیلی - که اکنون یکی از سرسخت‌ترین منتقدان چپ ونزوئلا است - و همچنین دولت مرکز گواتمالا تأیید شد.

بوریچ پس از حکم دادگاه عالی با رد این ایده که رژیم مادورو چپ است، گفت: ما با دیکتاتوری روبرو هستیم که انتخابات را جعل می کند.

آریوالو در توییتر نوشت: رژیم مادورو دموکراتیک نیست و ما تقلب آن را به رسمیت نمی شناسیم.

ایالات متحده روز جمعه صدای خود را به محکومیت اضافه کرد و مدعی شد که این حکم «ابدا اعتبار ندارد، با توجه به شواهد قاطع مبنی بر اینکه [رقیب مادورو] گونزالس ادموندو بیشترین آرا را در انتخابات 28 جولای کسب کرده است.»

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه واشنگتن به خبرنگاران گفت: «تلاش‌های مستمر برای ادعای تقلبانه برای پیروزی مادورو، تنها بحران جاری را تشدید می‌کند».

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به خبرنگاران گفت که 27 کشور عضو این اتحادیه انتخاب مجدد مادورو را بدون مشاهده "نتیجه قابل تایید آمریکا" به رسمیت نمی شناسند.

برزیل و کلمبیا - که رهبران چپ آنها هر دو روابط گرم و تاریخی با جنبش سیاسی مادورو به ارث رسیده از هوگو چاوز دارند - نیز بدون مشاهده آرای دقیق از تبریک برای انتخاب مجدد او خودداری کرده اند. انتظار می‌رود لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا از برزیل و گوستاوو پترو از کلمبیا که دیپلمات‌هایشان در حال بررسی راه‌های احتمالی برای خنثی کردن بحران فزاینده هستند، بیانیه مشترکی را اواخر روز جمعه منتشر کنند.

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، یکی دیگر از چپ‌گرایان برجسته آمریکای لاتین، رئیس‌جمهور مکزیک، به خبرنگاران گفت که او همچنین می‌خواهد پیش از به رسمیت شناختن نتیجه رسمی، آمار دقیق رای‌دهی را ببیند.

مادورو و متحدانش انتقادات بین‌المللی را رد کرده‌اند و ایوان گیل، وزیر امور خارجه ونزوئلا، بوریک را «مایه خنده» آمریکای لاتین و «پیاده مطیع امپریالیسم آمریکای شمالی» خواند.

همانطور که اوضاع پیش می‌رود، مادورو که از حمایت ارتش ونزوئلا و همچنین دولت‌های روسیه و چین برخوردار است، برای سومین دوره شش ساله ریاست‌جمهوری خود در 10 ژانویه سوگند یاد خواهد کرد.

 

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها