گرمای جهانی،رکورد 10 هزارسال اخیر را شکست!

گرم شدن هوا و افزایش دمای کره زمین،رکورد 10 هزارسال اخیر را شکست و موجب آتش سوزی در جنگل های سیبری و آلاسکا شد.

گرمای جهانی،رکورد 10 هزارسال اخیر را شکست!

به گزارش مستقل آنلاین،خبرگزاری رویترز نوشت:

 

بر اساس داده های اولیه یک آژانس نظارتی اتحادیه اروپا، جهان دوباره روز دوشنبه، گرم ترین روز ثبت شده خود را ثبت کرد.

همزمان با موج گرما در سراسر جهان، آتش سوزی های جنگلی بخش هایی از مدیترانه، روسیه و کانادا را فرا گرفت. میانگین دمای هوای سطحی جهان در روز دوشنبه به 17.15 درجه سانتیگراد افزایش یافت. به گفته سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا که چنین داده هایی را ردیابی کرده است، این رقم 0.06 درجه سانتیگراد (0.11 فارنهایت) بالاتر از رکورد روز یکشنبه بود.

این عدد شامل دما در نیمکره جنوبی است که در حال حاضر در فصل زمستان است و میانگین جهانی را پایین می آورد.

دانشمندان می گویند این امکان وجود دارد که سه شنبه یا چهارشنبه هفته آینده دوباره رکورد روز دوشنبه را پشت سر بگذارد، زیرا اوج دما معمولاً در خوشه ها اتفاق می افتد.

آخرین رکورد روز گرم در جولای 2023 بود، زمانی که اوج گرمای روزانه در چهار روز متوالی از 3 تا 6 ژوئیه شکسته شد. قبل از آن، در آگوست 2016 ثبت شده بود.

چیزی که رکورد امسال را غیرمعمول می کند این است که بر خلاف سال های 2023 و 2016، جهان در ماه آوریل از الگوی آب و هوایی ال نینو خارج شد که به دلیل دمای گرم تر از حد معمول آب ها در اقیانوس آرام شرقی، به طور کلی دمای جهانی را تقویت می کند.

کارستن هاوستاین، دانشمند آب و هوا در دانشگاه لایپزیگ آلمان، گفت: قابل توجه است که رکورد دوباره شکسته شده است و جهان در مرحله "خنثی" نوسان ال نینو-جنوبی است.

این خبر به تأثیر بیش از هر زمان دیگر تغییر آب و هوا، ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی، در افزایش دمای جهانی اشاره دارد.

هاستاین گفت: «دوشنبه گذشته ممکن است رکورد جهانی جدیدی را برای گرمترین میانگین مطلق دمای جهانی تا کنون به ثبت رسانده باشد - منظورم این است که ده ها هزار سال پیش بازمی گردد.»

آسیا می جوشد

چین در این هفته هشدارهای گرما صادر کرده است، به طوری که ده ها ایستگاه هواشناسی در بخش هایی از مرکز و شمال غربی چین دمای بیش از 40 درجه سانتیگراد (104 فارنهایت) را ثبت کرده اند.

شهر مرکزی چین ووهان که این هفته میزبان نشست بین المللی تغییرات آب و هوایی بود، در اوایل روز چهارشنبه پس از اینکه دمای هوا یک روز قبل به 42.2 درجه سانتیگراد (108 درجه فارنهایت) رسید، هشدار قرمز گرما صادر کرد.

تایوان همچنین برای تاثیر طوفان Gaemi در روز چهارشنبه آماده شد و کارخانه ها و بازارهای مالی در بحبوحه پیش بینی باران های سیل آسا تعطیل شدند. سرعت باد در مرکز تایوان در بعدازظهر چهارشنبه به دومین بالاترین رکورد خود در غرب اقیانوس آرام نزدیک شد و اداره هواشناسی دولتی چین نیز هشدار قرمز طوفان صادر کرد.

دانشمندان می گویند تغییرات آب و هوایی باعث می شود که طوفان ها و طوفان های استوایی که با تغذیه از گرمای اقیانوس ها انرژی به دست می آورند -شدیدتر شوند و قادر به رسیدن به سرعت باد بیشتر و ریزش باران بیشتری باشند.

ژاپن نیز در طول ماه جولای گرمای رکوردشکنی را تجربه کرده است. هشدار جهش گرما به 39 استان از 47 استان کشور در روز دوشنبه با دمای بیش از 37 درجه سانتیگراد (99 درجه فارنهایت) صادر شد.

بیش از 40 میلیون آمریکایی در روز سه‌شنبه عمدتاً در غرب ایالات متحده با دمای خطرناک مواجه بودند، جایی که وزش باد و شرایط خشک ده‌ها آتش‌سوزی را برانگیخت.

سرویس ملی هواشناسی ایالات متحده اعلام کرد که گرمای بیش از حد، منطقه ای را که از شمال جنوب غربی ایالات متحده تا نوادا تا آیداهو و مونتانا امتداد می یابد، طی دو روز آینده پیش از رسیدن دماهای ملایم تر در روز جمعه ادامه خواهد داد.

استان آلبرتا در غرب کانادا نیز با ده ها آتش سوزی دست و پنجه نرم می کند که باعث تخلیه هزاران نفر از جمله پارک ملی جاسپر در دوشنبه شب شده است.

حتی قطب شمال نیز موج گرما را تحمل می کند.

فیربنکس، آلاسکا قرار بود روز چهارشنبه به 31 درجه سانتیگراد (88 فارنهایت) برسد و به رکوردهای گذشته نزدیک شود، در حالی که دما در بخشهایی از قطب شمال کانادا، روسیه و نروژ به بیش از 9 درجه سانتیگراد (16.2 فارنهایت) بالاتر از میانگین پایه 1979 تا 2000 رسیده است.

سازمان جنگل‌های دولتی روسیه در روزهای اخیر با ده‌ها آتش‌سوزی در سیبری مبارزه می‌کند زیرا تابستان گرم غیرمعمول آتش‌سوزی‌ها را دامن می‌زند.

 

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها