درخشش شرکت ملی صنایع مس در محقق کردن اهداف

شرکت ملی مس در 6 ماهه نخست امسال موفق به ثبت رکورد تاریخی 149 میلیون تن عملیات استخراج شده که این عدد در شرکت یک رکورد محسوب می‌شود.

درخشش شرکت ملی صنایع مس در محقق کردن اهداف

 

به گزارش خبرداری، شرکت ملی صنایع مس ایران طی سال‌های اخیر با تاکید بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های بالقوه حوزه معدن و صنایع معدنی، تکمیل زنجیره ارزش افزوده معدن و جایگزینی معدن به جای نفت، سرمایه‌گذاری و هدف‌گذاری ویژه‌ای جهت توسعه اکتشافات، افزایش ظرفیت تولید و بهره‌برداری از ذخائر معادن در اختیار خود را انجام داده است.

در بخش اکتشاف منابع معدنی، با تکیه بر توان علمی و عملی جوانان متخصص و نخبگان و بهره‌گیری از روش‌های نوین اکتشافی و دانش فنی روز دنیا، رکوردهای بی‌نظیری به ثبت رسیده است به نحوی که با اجرای ۳۹۶ هزار متر عملیات حفاری اکتشافی در سال ۱۴۰۲، حدود ۷۰ درصد از حفاری‌های اکتشافی کل کشور توسط شرکت ملی صنایع مس ایران به انجام رسیده که در تاریخ اکتشافات کل کشور بی‌سابقه است. این برنامه برای سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۴۵۰ هزار متر حفاری است.

فعالیت‌های اکتشافی انجام‌شده در سال‌های اخیر موجب افزایش میزان منابع و ذخایر شناخته‌شده مس کشور شده؛ به‌گونه‌ای که در مقایسه با سال ۱۳۹۷ با مجموع منابع زمین‌شناسی ۵/۸ میلیارد تن، در حال حاضر این شرکت دارای ۴/۲۰ میلیارد تن منابع زمین‌شناسی مس با عیار متوسط ۳۹/۰ درصد است و بر این اساس با دارا بودن بیش از ۶۰ میلیون تن ذخیره مس محتوی معدنی در جایگاه پنجم جهان قرار گرفته است.

به پشتوانه منابع و ذخائر اکتشاف‌شده و در راستای بهره‌گیری از این پتانسیل معدنی، ثروت‌آفرینی و افزایش اشتغال‌زایی و دورنمای افزایش ارزش فلز مس به‌عنوان استراتژیک‌ترین فلز اساسی، طرح کیمیا (کاتد یک‌میلیون‌تنی ملی مس ایران) با هدف ایجاد ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن کاتد مس تدوین شده است.

طرح کیمیا سعی بر آن دارد در راستای برنامه هفتم توسعه، ظرفیت کاتد تولیدی شرکت را از ۳۲۵ هزار تن به ۱ میلیون تن، کنسانتره را از ۳/۱ میلیون تن به ۳/۴ میلیون تن، برداشت سنگ سولفوری از معادن را از ۵۵ میلیون تن به ۱۷۷ میلیون تن و عملیات خاک‌برداری را از ۲۸۰ میلیون تن به ۶۲۹ میلیون تن ارتقا دهد. بدین ترتیب برآورد می‌شود رتبه ایران در تولیدات معدنی از پانزدهم دنیا با ۹ پله ارتقا به رتبه ششم صعود خواهد کرد.

طرح کیمیا (کاتد یک میلیون تنی ملی مس ایران) به عنوان یک طرح ملی نیازمند حمایت و پشتیبانی همه مسئولان عالی کشور است.

شرکت ملی مس در 6 ماهه نخست امسال موفق به ثبت رکورد تاریخی 149 میلیون تن عملیات استخراج شده که این عدد در شرکت یک رکورد محسوب می‌شود و رشد 11 درصدی را نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. ضمن اینکه در همین بازه زمانی میزان تولید کاتد مس هم در شرکت علیرغم قطعی مکرر برق با رشد 12 درصدی مواجه و به میزان حدود 145 هزار تن رسیده است.

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها