بررسی انواع روش‌های پرداخت ارزی امن برای ایرانی‌ها

هرچقدر زمان می‌گذرد، تجارت و خریدوفروش بین المللی نیز بیشتر می‌شود. بسیاری از مردم ایران علاقه دارند محصولات خاصی را از سایت‌های خارجی خریداری کنند؛ بعضی از مردم نیز برای کاربردهای متنوعی مانند خرید یک بلیط، همکاری با شرکت‌های خارجی یا حتی ثبت نام در یک سایت، نیاز دارند تا مبلغی را با ارز خارجی مثل دلار پرداخت کنند.

بررسی انواع روش‌های پرداخت ارزی امن برای ایرانی‌ها

در این شرایط، با توجه به تحریم‌های مالی علیه ایران، یکی از دغدغه‌های کاربران و معامله‌کنندگان ایرانی، پیدا کردن بهترین و آسان‌ترین راه برای پرداخت‌های ارزی است. بنابراین در ادامه قصد داریم تا به معرفی انواع روش‌های پرداخت ارزی امن برای ایرانی‌ها بپردازیم.

بررسی چالش‌های پرداخت ارزی برای ایرانی ها

به طور کلی پرداخت ارزی به این معناست که افراد در حین انجام فرایندهای خرید و یا تجارت با کشورهای خارجی، هزینه کالا یا خدمات موردنظر را به واحدی غیر از واحد پول در کشور خود پرداخت کنند. در سال‌های اخیر این فرایند در جهان به صورت چشمگیر گسترش یافته و امکان تجارت‌های بین‌المللی و دریافت خدمات خارجی را برای کشور‌های گوناگون از جمله ایران فراهم کرده‌است.

این روند سبب شده‌ تا افراد بتوانند به صورت آنلاین تبادلات مالی و بین‌المللی را کاملاً امن انجام دهند. اما باوجود تمام مزایای پرداخت ارزی، چالش‌ها و مشکلاتی در این زمینه بر سر راه ایرانیان وجود دارد. برخی از مهم‌ترین این چالش‌ها در ادامه توضیح داده شده است.

تحریم‌های اقتصادی

تحریم‌های اقتصادی که در سال‌های اخیر بر علیه ایران اعمال شده‌، روند بسیاری از معاملات بین‌المللی را دچار اختلال کرده‌است. یکی بارزترین مشکلات، محدودیت در دسترسی به سیستم‌های مالی جهان است. این امر سبب شده تا روند کسب‌وکارهایی که مرتبط با کشورهای خارجی هستند، به درستی طی نشود و محدودیت‌های فراوانی به همراه داشته‌باشد.

علاوه براین، وجود تحریم‌ها تاثیرات منفی برروی تصمیم‌گیری شرکت‌ها و تجارت‌های بین المللی خارجی حین انجام مبادلات می‌گذارد. از این رو، آن‌ها اعتماد کافی به شرکت‌های ایرانی نخواهند کرد.

محدودیت دسترسی گوگل ادز برای ایرانیان

یکی دیگر از چالش‌های موجود برای انجام مبادلات بین‌المللی در ایران، محدودیت دسترسی به گوگل ادز جهت انجام تبلیغات است. به همین دلیل، بسیاری از ایرانیان ناگزیر هستند تا برای انجام تبلیغات و دیده‌شدن به برنامه‌های خارجی دیگر رجوع کنند. به منظور انجام تبلیغ در این پلتفرم‌ها، ایرانیان مجبور هستند تا هزینه‌ای چند برابر گوگل ادز را پرداخت کنند.

محدودیت در سیستم‌های پرداخت آنلاین

به دلیل وجود تحریم‌های اقتصادی، ایرانیان قادر به استفاده آسان از سیستم‌های پرداخت بین‌المللی همچون Visa، PayPal و MasterCard نیستند؛ به همین دلیل، فرایند پرداخت‌ بین‌المللی برای ایرانیان دچار پیچیدگی می‌شود و حتی ممکن است گاهی امکان‌پذیر نباشد. به دنبال‌ آن، ایرانیان برای انجام کسب و کار و بیزینس‌های بین‌المللی خود، ناچار به استفاده از پلتفرم‌های واسطه می‌شوند.

انواع روش‌های پرداخت ارزی امن برای ایرانی‌ها

با آگاهی از میزان اهمیت پرداخت‌های ارزی به صورت امن، مسئله چگونگی انجام فرایند مطرح می‌شود. برای انجام این فرایند روش‌های گوناگون و متنوعی موجود است که در ادامه به بررسی مهم‌ترین وکارآمدترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

ارز دیجیتال

یکی از متداول‌ترین و بهترین روش‌هایی که این روزها در ایران رواج پیدا کرده‌، پرداخت از طریق ارزهای دیجیتال است. این ارزها به دلیل اینکه قابل ردیابی نیستند، مزیت بزرگی برای گذر از تحریم‌ها بشمار می‌روند. ارزهای دیجیتال انواع گوناگونی را شامل می‌شوند که مهم‌ترین آن ارز دیجیتال تتر است. این ارز همیشه به قیمت یک دلار در بازار موجود است. همین ویژگی سبب می‌شود تا دچار نوسانات ارزهای دیجیتال نشود. علاوه براین انتقال آن به آسانی امکان‌پذیر است.

2

پرفکت مانی

پرفکت مانی از جمله ارزهای الکترونیکی است که می‌توان از طریق آن پرداخت‌های بین‌المللی غیر نقدی انجام داد. علاوه بر آن، از طریق این سیستم افراد قادر هستند تا انتقال وجه به سراسر جهان داشته‌باشند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پرفکت مانی درکنار امنیت آن، وجود قابلیت ووچر است. ووچر پرفکت مانی نوعی کوپن الکترونیکی یا چیزی شبیه کارت هدیه بشمار می‌رود که قابلیت شارژ مجدد دارد و به صورت کدهای منحصربه‌فرد و خاص در اختیار افراد قرار می‌گیرد. به منظور فعال شدن این کارت، یک کد ۱۶ رقمی نیز ارائه می‌شود.

پی پال

روش پرداخت از طریق پی پال، یکی از رایج‌ترین پرداخت‌ها در ایران محسوب می‌شود. هرچند این سیستم پرداخت، کاربران ایرانی را تحریم کرده است؛ اما می‌شود از روش‌هایی مانند استفاده از شماره مجازی، کمک گرفتن از بعضی شرکت‌های مربوطه و همچنین حساب شخص ثالث از آن استفاده کرد.

Paypal به افراد اجازه می‌دهد تا علاوه بر خرید‌های اینترنتی و یا فروشگاه‌های خارجی، امکان انتقال وجه و یا تبادل ارزهای دیجیتال را نیز داشته‌باشند. البته باید این نکته را در نظر داشت که انتقال وجه در صورتی برای افراد امکان‌پذیر خواهد بود که کاربر موردنظر نیز از سیستم پی‌پال استفاده کند. به طور کلی پرداخت‌هایی که بوسیله پی‌پال صورت می‌گیرند، به سه طریق انجام می‌شوند:

  • به صورت اینترنتی

  • استفاده از قابلیت ارسال پول و یا send money

  • پرداخت از طریق صورتحساب

3

ویزا کارت

یکی از بهترین روش‌های پرداخت ارزی برای ایرانیان، استفاده از ویزا کارت است. در حقیقت ویزاکارت نوعی کارت بین‌المللی بشمار می‌رود که افراد باتوجه به نیاز خود، امکان افزایش اعتبار آن را دارند. این کارت در بسیاری از کشورها معتبر است؛ زیرا از طریق شرکت ویزا ارائه می‌شود. همچنین ویزا کارت به منظور انجام کارهای گوناگون همچون رزروهتل، خریدهای اینترنتی، رستوران و... مورد استفاده قرار می‌گیرد و جانشین مناسبی برای پول نقد محسوب می‌شود. از سوی دیگر، امنیت بالای این کارت به دلیل وجود فناوری رمزنگاری در آن، باعث محبوبیت بیشتر در ایرانیان شده‌است.

مستر کارت

مستر کارت نیز از جمله کارت‌های اعتباری بین‌المللی بشمار می‌رود. این کارت نیز همچون ویزا کارت قابلیت افزایش اعتبار به میزان دلخواه را دارد. همچنین، امکان خریدهای اینترنتی و تبادلات مالی از طریق این کارت وجود دارد. از طرفی، در کشورهای خارجی می‌توان بااستفاده از مستر کارت، وجه نقد از خودپردازهای بانکی برداشت کرد. با این حال استفاده از مسترکارت مستقیما برای ایرانیان امکان‌پذیر نیست، زیرا این شرکت کاربران ایرانی را تحریم کرده است. اما جای نگرانی نیست. شما می‌توانید از طریق سامانه‌هایی مانند ایرانیکارت برای دریافت مستر کارت خود اقدام کنید.

امریکن اکسپرس

کارت‌های امریکن اسپرس در انواع گوناگون، از طرف شرکتی به همین نام ارائه می‌شود. امنیت بالای این کارت‌ها، کاربران زیادی را ترغیب به استفاده از امریکن اسپرس کرده‌است؛ زیرا در صورت انجام معاملات جعلی و یا کلاهبرداری، این شرکت با استفاده از مکانیزمی خاص از ضرر به کاربر جلوگیری می‌کند. همچنین امریکن اسپرس خدمات متنوع مسافرتی را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. شما می‌توانید از خدمات امریکن اکسپرس توسط برخی شرکت‌های واسط در ایران بهره‌مند شوید.

پایر

پایر یکی از بهترین ابزارها جهت نگهداری و یا تبادل ارزهای دیجیتال بشمار می‌رود. در واقع این کیف پول الکترونی به افراد این امکان را می‌دهد تا ارزهای کشورهای گوناگون را به ارز دیجیتال تبدیل کنند. افرادی که دارای حساب بروکر هستند، بیشتر از این کیف پول الکترونی استفاده می‌کنند.

نکات مهم در پرداخت ارزی برای ایرانی‌ها

باتوجه به شرایط تحریم‌هایی که در ایران موجود است و همچنین قوانین مختلف، درهنگام انجام فرایند پرداخت ارزی نیاز است تا برخی نکات رعایت شود:

  • در هنگام استفاده از ویزا کارت و یا مستر کارت در سایت‌های مختلف، از اعتبار و صحت آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

  • برای جلوگیری از هک شدن، سعی کنید از راهکاری‌های همچون استفاده از آنتی ویروس‌های آپدیت شده استفاده کنید.

  • تا زمانی که از صحت لینک‌های ارسالی به ایمیل خود اطمینان حاصل نکرده‌اید، برروی آن‌ها کلیک نکنید. زیرا امکان سرقت اطلاعات و یا کلاهبرداری از این طریق وجود دارد.

  • پسوردهای خود را به صورت دوره‌ای تغییر دهید. همچنین اطلاعات مربوط به ویزا کارت و یا مستر کارت را در اختیار افراد قرار ندهید تا از هک شدن و یا کلاهبرداری جلوگیری شود.

سخن پایانی

از آنجایی که دنیای تکنولوژی روز به روز درحال گسترش و توسعه است، کشورهای مختلف برای همگام شدن با این توسعه، نیازمند فراگیری و استفاده از روش‌های روز دنیا هستند. استفاده از روش‌هایی مانند پرداخت ارزی به منظور انجام تبادلات بین‌المللی، یکی ضرورت‌های هر کشور بشمار می‌رود.

باتوجه به شرایطی که در ایران حکفرماست، آگاهی از روش‌ها و پلتفرم‌های مختلف جهت انجام این فرایند، برای افراد لازم است. از این رو در این مقاله سعی در معرفی برخی از این روش‌ها جهت کمک به افراد به منظور انجام بیزینس و کسب و کار جهانی داشتیم.

 

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها