شبِ ناکامِ نتانیاهو

رژیم صهیونیستی تلاش کرد مراکز نظامی را در برخی نقاط تهران و خوزستان و ایلام هدف قرار دهد؛ برخی اصابت‌ها نیز صورت گرفته، اما به دلیل اقدام پدافند و همچنین آمادگی‌های پیش‌بینی شده، نتیجه بخصوصی برای این حملات تا این لحظه گزارش نشده است / خبرگزاری میزان به نقل از منبعی مطلع گزارش داد که صدای فعالیت پدافند هوایی در شرق تهران در پی حضور ریزپرنده تهاجمی بود که قصد انجام عملیات در شرق تهران را داشت اما «با موفقیت دفع شد.»

شبِ ناکامِ نتانیاهو

تلاش‌هایی از سوی اسرائیل برای هدف قرار دادن ۳ پایگاه در استان تهران صورت گرفت، اما پدافند هوایی ایران با آن‌ها مقابله کرد

 

 

گروه سیاسی- بالاخره پس از روزها گمانه‌زنی درباره حمله اسرائیل به ایران بامداد روز شنبه پنجم آبان ارتش اسرائیل از حمله به برخی مواضع نظامی در ایران خبر داد.

به گزارش آکسیوس، حملات شبانه اسرائیل شامل «سه موج» و هدف آن «مراکز دفاع هوایی، پهپادی و موشکی و همچنین تأسیسات تولیدی آن‌ها» بوده است.

شبکه «آی۲۴ نیوز» نیز گزارش داد که «حدود ۱۴۰ جنگنده نیروی هوایی ارتش اسرائیل» در این عملیات نقش داشتند و «تمامی هواپیماهای اسرائیلی به سلامت به پایگاه های خود بازگشتند.»

ارتش اسرائیل حول و حوش ۶ بامداد بوقت ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که این حملات «در پاسخ به ماه‌ها حملات مداوم ایران علیه اسرائیل» انجام شده است.

همزمان قرارگاه پدافند هوایی کشور اعلام کرد: با وجود هشدارهای قبلی مسئولین جمهوری اسلامی به رژیم جنایتکار و غیرقانونی صهیونیستی مبنی بر پرهیز از هرگونه اقدام ماجراجویانه، این رژیم جعلی بامداد امروز در اقدامی تنش‌زا، نقاطی از مراکز نظامی در استان‌های تهران، خوزستان و ایلام را مورد هجوم قرار داده که ضمن رهگیری و مقابله موفق توسط سامانه یکپارچه پدافند هوایی کشور با این اقدام تجاوزکارانه، آسیب‌های محدودی به برخی از نقاط وارد شده که ابعاد این حادثه در دست بررسی است.

منابع مطلع همچنین خبر دادند خبر اصابت موشک یا ضربه به مراکز نظامی سپاه در غرب و جنوب غرب تهران اتفاق نیفتاده است و صداهای شنیده شده مربوط به درگیر شدن پدافند هوایی ارتش در ۳ نقطه اطراف تهران با اقدام نظامی اسرائیلی بوده است.

منابع داخلی مدعی شدند که تمام موشک های دشمن در اطراف تهران منهدم شدند و اوضاع تحت کنترل است.

در آن سو هم ان‌بی‌سی به نقل از یک مقام اسرائیلی گفت: به تأسیسات هسته‌ای یا نفتی ایران حمله نکردیم و تنها بر اهداف نظامی تمرکز داشتیم.

این مقام اسراییلی که اشاره‌ای به نام او نشده گفته است: «ما اماکنی را هدف قرار دادیم که در گذشته ما را تهدید کرده‌اند و یا ممکن بود در آینده ما را تهدید کنند.»

همزمان گزارش های مردمی حاکی از شنیدن صدای ۵ انفجار در غرب تهران است که در شرق تهران با صدای کمتری شنیده شد. آنطور که خبرگزاری فارس گزارش کرد، چند پایگاه نظامی در غرب و جنوب غرب تهران هدف حملۀ اسرائیل بوده است. منابع امدادی تهران البته اعلام کردند که هیچ حادثه‌ای در پایتخت و اطراف آن که نیاز به امداد رسانی داشته باشد، رخ نداده است.

تسنیم نیز گزارش کرد که ضربه‌ای به مراکز نظامی سپاه در غرب یا جنوب غرب تهران اتفاق نیفتاده و صدا‌های شنیده شده مربوط به درگیر شدن پدافند هوایی ارتش در ۳ نقطه اطراف تهران با اقدام نظامی اسرائیلی بوده است.

فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده از آسمان تهران و فرودگاه امام نیز نشان داد که در وضعیت پرواز‌ها خللی ایجاد نشده است. تسنیم هم گزارشی از عادی بودن جریان زندگی در ایران اعلام کرد.

بررسی از پایگاه داده‌ای فلایت رادار ۲۴ (سامانه رصد زنده پرواز‌های هوایی) نیز نشان می‌دهد تمام پرواز‌ها در آسمان ایران در حال انجام است.

ماجرا آنطور که خبرنگار المیادین در تهران نوشت، از این قرار بود که تلاش‌هایی از سوی اسرائیل برای هدف قرار دادن ۳ پایگاه در استان تهران صورت گرفت، اما پدافند هوایی ایران با آن‌ها مقابله کرد.

همچنین خبرگزاری تسنیم نوشت: «برآورد‌های اولیه» از ضعیف بودن اقدام رژیم صهیونیستی حکایت دارد.

برخی منابع به تسنیم گفتند که براورد‌های اولیه از ضعیف بودن اقدامات امشب رژیم صهیونیستی در تهران، خوزستان و ایلام حکایت دارد.

رژیم صهیونیستی تلاش کرد مراکز نظامی را در برخی نقاط تهران و خوزستان و ایلام هدف قرار دهد؛ برخی اصابت‌ها نیز صورت گرفته، اما به دلیل اقدام پدافند و همچنین آمادگی‌های پیش‌بینی شده، نتیجه بخصوصی برای این حملات تا این لحظه گزارش نشده است.

رسانه عربی هم از شکست رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی در استان تهران خبر داد.

شبکه المیادین به نقل از منابع آگاه خبر داد پدافند هوایی ایران پهپادهای اسرائیلی را که قصد داشتند پایگاه‌های نظامی در شرق استان تهران را هدف قرار دهند، سرنگون کرد.

منابع آگاه همچنین گفته تلاش رژیم صهیونیستی برای هدف قرار دادن پایگاه‌های پدافندی در استان تهران با شکست مواجه شده است.

این منابع اعلام کرده‌اند تمام اهداف متخاصم در حومه تهران ساقط شده‌اند.

منابع آگاه گفته‌اند برای ساقط کردن اهداف متخاصم از سامانه‌های پدافندی برد متوسط استفاده شده است.

خبرنگار المیادین در تهران هم خبر داده تجاوز نظامی محدود رژیم صهیونیستی با شکست مواجه شده و پدافند هوایی ایران با موفقیت این حمله را دفع کرده است.

خبرنگار المیادین همچنین خبر داده هیچ انفجاری در شیراز صورت نگرفته و این شهر در ساعات گذشته شاهد هیچ حادثه‌ای نبوده است.

خبرگزاری تسنیم هم از قول یک منبع مطلع گفت که ادعای ارتش اسرائیل مبنی بر هدف قرار دادن ۲۰ نقطه در کشور غیرواقعی است و تعداد اهداف دشمن با فاصله، کمتر از این میزان است.

این منبع مطلع گفت: اخباری که می‌گوید ۱۰۰ هواپیمای نظامی اسراییل در این حمله نقش داشتند نیز کاملاً دروغ است و اسراییل به دنبال بزرگنمایی حمله ضعیف خود است.

 

آماده باش ارتش اسرائیل

ارتش اسرائیل گفته است: «نیروهای ما از لحاظ تهاجمی و دفاعی در وضعیت آماده‌باش قرار دارند و ما تحولات مربوط به ایران و عواملش را دنبال می‌کنیم.»

آکسیوس به نقل از منابع آگاه ادعا کرد که اسرائیل پیش از حمله، پیامی به ایران ارسال کرد و به آن در مورد پاسخ دادن هشدار داد.

این رسانه به نقل از منابع آگاه: اسرائیل از طریق طرف‌های ثالث از ایران خواسته است تا حملات متقابل را محدود کرده و از تشدید گسترده‌تر اوضاع جلوگیری کند.

آکسیوس همچنین ادعا کرد که اسرائیل از قبل به ایران توضیح داده بود که به طور کلی به چه چیزی حمله خواهد کرد و به چه چیزی حمله نخواهد کرد.

گفته می‌شود دستکم صدای هفت انفجار از تهران و برخی از نقاط کرج شنیده شده است اما مشخص نیست منشاء این صداها واقعا انفجار بوده یا ناشی از شلیک ضدهوایی بوده است.

برخی از رسانه‌ها از پادگان‌ قدیری قلعه حسن خان و پادگان‌های فلق و امام علی در بیدگنه از جمله مراکز نظامی یاد می‌کنند که هدف حمله بامداد شنبه اسرائیل قرار گرفته‌اند.

شبکه ۱۲ اسرائیل از شنیده شدن صدای انفجار در شیراز نیز خبر داده بود که این موضوع از سوی رسانه‌های ایران تکذیب شد.

همچنین روزنامه «نیویورک تایمز» گزارش داد که صدای انفجار در شهرهای اصفهان و مشهد و استان کردستان نیز شنیده شده است. با این حال مشخص نیست که این شهرها و استان‌ها هدف حمله اسرائیل بوده‌اند یا صرفا پدافند هوایی ایران در این مناطق فعال شده است.

خبرگزاری میزان به نقل از منبعی مطلع گزارش داد که صدای فعالیت پدافند هوایی در شرق تهران در پی حضور ریزپرنده تهاجمی بود که قصد انجام عملیات در شرق تهران را داشت اما «با موفقیت دفع شد.»

با این حال تاکنون گزارشی از میزان خسارت‌های وارده به مراکز نظامی ایران در جریان حمله اسرائیل منتشر نشده است.

خبرگزاری میزان گزارش داد که نیروهای امدادی تهران تا اندکی پس از ساعت سه بامداد موردی که نیاز به امدادرسانی باشد نداشته‌اند. اما ارتش صبح روز شنبه گزارش داد که دو تن از نیروهای ارتش در دفاع از امنیت ایران زمین حین مقابله با موشک‌های اسرائیل فدا نمود.

 

 

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها