نورالدین آهی: کابینه پزشکیان، کابینه وفاق ملی است / پزشکیان اول خدا را دارد بعد مردم

امیدوارم پس از رای اعتماد تلاش‌ها برای حل مشکلات مردم بخصوص مشکلات معیشتی و نیز رفع تبعیض و نابرابری آغاز شود تا بتوانیم با جهان تعامل سازنده داشته باشیم و در راه اعتلای ایران تلاش کنیم/ با حمایت‌های ویژه رهبر معظم انقلاب از دکتر مسعود پزشکیان، تندروها در حاشیه هستند و اقدام رئیس جمهور در چینش کابینه بر مبنای وفاق ملی موجب شده که تندروها در گوشه رینگ قرار بگیرند

نورالدین آهی: کابینه پزشکیان، کابینه وفاق ملی است / پزشکیان اول خدا را دارد بعد مردم

پزشکیان به شعارهای خود پایبند خواهد بود و یکی از شعارهای ایشان این است که از اقوام استفاده کند 

 

کابینه معرفی شده توسط دکتر پزشکیان، در حال بررسی است و موافقت‌ها و مخالفت‌ها با حرارت از جانب هر دو جناح ادامه دارد. 

درباره کابینه از نورالدین آهی سوال کردیم. آهی از چهره‌های بسیار نزدیک به پزشکیان در سال‌های طولانی است. او دکترای علوم سیاسی و مدرس بازنشسته دانشگاه است. همچنین ایشان عضو ستاد دانشجویی سید محمد خاتمی در انتخابات ۱۳۷۶ و مسئول ستاد انتخاباتی مصطفی معین در رباط کریم در انتخابات ۱۳۸۴ بود.

آهی سخنگوی حزب دانش آموختگان ایران و عضو شورای راهبری دولت چهاردهم است که در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ریاست دفتر و معاونت اجرایی ستاد پزشکیان در ۱۴۰۳ را بر عهده داشته است.

بسیاری به حضور چهره‌های اصولگرا در دولت دکتر پزشکیان ایراد می‌گیرند، به نظر شما چینش کابینه چرا اینگونه است؟

دکتر پزشکیان در ایام تبلیغات شعارهایی دادند، از جمله آن‌ها وفاق ملی و استفاده از شایستگان بود. اکنون ایشان بر اساس شرایط فعلی به همان وفاق ملی عمل کرده و صد البته حق انتخاب با رئیس جمهور بوده و انتخاب ایشان قابل احترام است.  ایشان تشخیص داده این افراد می‌توانند در تحقق اهداف رئیس جمهور و شعار وفاق ملی، به دولت کمک کنند. از این رو افراد مختلف از جناح‌های فکری گوناگون را به عنوان وزرای پیشنهادی معرفی کردند. از طرفی ایشان در همان ایام انتخابات مکررا می‌گفتند ما نباید با یکدیگر دعوا کنیم و بحث ما اداره صحیح کشور است. اداره کشور هم نیازمند تعامل و پرهیز از تقابل است. و این تعامل به معنای وفاق ملی و استفاده از افراد با افکار و عقاید مختلف و ظرفیت همه ایرانیان است. کابینه‌ای هم که ایشان معرفی کردند در آن افراد اصلاح‌طلب، اصولگرا و تکنوکرات حضور دارند. حالا نوبت مجلس است که نشان دهد به این وفاق ملی  باور دارد و به وزرای اصلاح‌طلب و غیر اصلاح‌طلب رای اعتماد می‌دهد و به دولت برای حل مشکلات کشور کمک کرده و موفقیت دولت را موفقیت ایران بداند.

بسیاری معتقدند در ازای تشکیل کابینه وفاق چه تضمینی گرفته شده که چهره‌های اصلاح‌طلب هم رای اعتماد مجلس را داشته باشند؟

من معتقدم بحث تضمین گمانه‌زنی رسانه‌ای است و تضمینی وجود ندارد. به هر حال این حق قانونی مجلس است که به برنامه‌های  وزرا رسیدگی کند و نظر خود را اعلام کند. آقای رئیس جمهور با رعایت ملاحظات تلاش کردند شایستگان را معرفی کنند و به نظرم این دولت، دولت ممکنات است و شرایط را طوری مهیا کردند که طیف وسیعی از نمایندگان برای رای دادن به کابینه قانع شوند. اکنون انتظار ما این است به نظر رئیس جمهور احترام بگذاریم و نمایندگان هم رای اعتماد بدهند. من معتقدم اکثریت کابینه به شعارها و آرمان‌های رئیس جمهور اعتقاد دارند و امیدوارم عملکرد مثبتی را از آن‌ها ببینیم.

به نظر شما مهم‌ترین کار دولت پس از رای اعتماد چیست؟

دولت باید برای خدمت رسانی به مردم تلاش کند و شعارهای رئیس جمهور را سرلوحه کار خود قرار دهند چرا که این دولت یک فرصت تاریخی است که مردم این فرصت را به رئیس جمهور دادند و مردم  نباید ناامید شوند. امیدوارم پس از رای اعتماد تلاش‌ها برای حل مشکلات مردم بخصوص مشکلات معیشتی و نیز رفع تبعیض و نابرابری آغاز شود تا بتوانیم با جهان تعامل سازنده داشته باشیم و در راه اعتلای ایران تلاش کنیم.

یکی از انتقاداتی که جوانان و رای دهندگان به دکتر پزشکیان دارند این است که چه تضمینی بر حضور حامیان ایشان در انتصابات بدنه دولت است؟

نمی‌دانم تعریف شما از حامیان چیست اما حامیان دکتر مسعود پزشکیان شامل همه کسانی که به ایشان رای دادند می‌شود. حتی آن‌ها که به رقیب ایشان رای دادند و آن‌ها که در انتخابات حضور نداشتند هم شامل می‌شود. ایشان فقط رئیس جمهور طیفی که به او رای دادند نیست و رئیس جمهور همه مردم است و باید صلاح همه مردم را در نظر بگیرد و از همه شایستگان استفاده کند. اما طبیعی است که انتظار می‌رود از جوانان شایسته، نخبه و تاثیرگذار و کسانی که برای پیروزی ایشان زحمت کشیدند در  مدیران میانی استفاده شود.

اگر تندروها با استفاده از ارکان حاکمیت و ابزارهای مختلف مانند صدا و سیما و… در کار دولت اخلال ایجاد کنند چه برنامه‌ای برای مقابله با آن‌ها اندیشیده شده؟

به نظر من با حمایت‌های ویژه رهبر معظم انقلاب از دکتر مسعود پزشکیان، تندروها در حاشیه هستند و اقدام رئیس جمهور در چینش کابینه بر مبنای وفاق ملی موجب شده که تندروها در گوشه رینگ قرار بگیرند، الان می‌بینیم برخی چهره‌ها مانند آقای ذوالنور ازکلیت کابینه حمایت می‌کند. این نشان می‌دهد برای اقتدار و اعتلای ایران باید با اقتدار بیشتری عمل کرد اما در عین حال نباید مانع از نقادی شد و حق انتقاد از دولت برای همه پذیرفته است.

آقای عثمانی به عنوان مخالف کلیت کابینه در مجلس، به عدم حضور اقوام و اهل سنت در بین وزرا انتقاد کرد. آیا در بدنه کابینه شاهد انتصاب اقوام خواهیم بود؟

دکتر پزشکیان قطعا به شعارهای خود پایبند خواهد بود و یکی از شعارهای ایشان این است که از اقوام استفاده کند و کابینه هم فقط وزرا نیستند بلکه شامل معاونین وزرا هم می‌شود و من امیدوارم در مدیران میانی از اقوام استفاده شود. در پایان باید بگویم دولت دکتر پزشکیان اول خدا را دارد و بعد مردم، من هم از همه مردم چه آن‌ها که رای دادند و چه آن‌ها که رای ندادند تقاضا می‌کنم این دولت را یاری کنند.

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها