آهی عضو شورای راهبری دولت:

موفقیت پزشکیان، موفقیت همه مردم ایران است

اعضای شورای راهبری و کمیته‌ها حق هیچگونه نامزد شدن در پست وزارت را ندارند و افرادی هم که با پیشنهاد وزارت مطرح شدند، از شورای راهبری کنار گذاشته شده‌اند تا شائبه تعارض منافع ایجاد نشود.

موفقیت پزشکیان، موفقیت همه مردم ایران است

در لیست‌هایی که از افراد و تشکل‌های گوناگون بدست کارگروه‌ها رسیده افراد مختلفی با دیدگاه‌های سیاسی گوناگون دیده می‌شود

 

سرویس سیاسی مستقل‌آنلاین: اصولا انتخاب اعضای کابینه دولت‌های منتخب، در هر دوره مناقشات و بحث‌های زیادی را به همراه داشته است.

این نکته برای بسیاری جای سوال دارد که رئیس جمهوری که انتخاب می‌شود باید کابینه‌ای فراجناحی تشکیل دهد و یا باب نظر خود، افراد مورد نظر و وفادار را به پاستور ببرد.

پس از انتخابات ۱۵ تیر، دکتر مسعود پزشکیان رویه‌ای جدید و ظاهرا کارآمد را بنیان گذاشت وی در اعلامیه‌ای از همه احزاب و گروه‌ها و آحاد جامعه درخواست کرد رزومه افراد شایسته را برای او ارسال کنند.

در همین راستا، شورایی تاسیس شد تا برای هر وزارتخانه کمیته‌ای تشکیل دهد و افرادی که تجربیاتی در آن حوزه و وزارتخانه دارند، به بررسی افراد معرفی شده بپردازند .

برای بررسی بیشتر این موضوع با نورالدین آهی معاون اجرایی ستاد دکتر پزشکیان و عضو شورای راهبری گفتگو کردیم که متن آن به شرح ذیل است:

به عنوان سوال اول درباره ماهیت و چگونگی فعالیت شورای راهبری توضیحاتی را بفرمایید.

وظیفه اصلی شورای راهبری پالایش، کشف و شناسایی نیروهای متخصص و شایسته و افرادی است که ایمان عمیق و شناخت کافی به آرمان‌ها و شعارهای دکتر مسعود پزشکیان داشته باشند و یک بازوی مشورتی برای رئیس جمهور منتخب می‌باشد.

 منتقدان به فرآیند کاری شورا، ایرادات بسیاری مطرح می‌کنند، آیا اعضای شورا می‌توانند خودشان شخصی را که این پایبندی را ندارد تحمیل و مطرح کنند؟

اعضای شورای راهبری و کمیته‌ها حق هیچگونه نامزد شدن در پست وزارت را ندارند و افرادی هم که با پیشنهاد وزارت مطرح شدند، از شورای راهبری کنار گذاشته شده‌اند تا شائبه تعارض منافع ایجاد نشود.

وظیفه اعضای شورا چیست؟ آیا این افراد کمیته‌ها را تشکیل دادند؟ 

ببینید دولت یک شورای راهبری دارد که ذیل این شورا چندین کارگروه تشکیل شده و ذیل این کارگروه‌ها کمیته وزراتخانه‌ها و سازمان‌ها تشکیل شده است. هر کمیته راجع به نامزدهای مطرح شده که بر مبنای سنجه‌های تخصصی و عمومی و بر اصل اعتقاد به شعارهای رئیس جمهور تعریف شده و بر مبنای آن معیارها، به افراد نمره می‌دهد. و هیچ گونه رأیی داده نمی‌شود ما ابدا در کمیته‌ها و شورای راهبری رای نمی‌دهیم. کمیته‌ها بر اساس فرمایشات رئیس جمهور منتخب که گفتند باید شایستگی را بسنجید، نمره می‌دهند.

در کمیته‌ها سعی کردیم ترکیب خوبی را از جوانان، بانوان، نخبگان دانشگاهیان، اقوام، مدیران تشکل‌ها، صنوف و ... لحاظ کنیم تا ترکیبی از همه افراد با سلایق گوناگون تشکیل شود و کار کارشناسی عمیقی نسبت به گزینه‌های وزارتخانه‌ها انجام گیرد.

برخی منتقدان به حضور افرادی با سابقه محکومیت امنیتی در شورای راهبری اعتراض می‌کنند، چنین چیزی صحت دارد؟

نمی‌دانم پرونده امنیتی از نظر حقوقی به چه معناست، یک وقتی هست روزنامه‌نگاری به جرم نوشتن نقد یا مطلبی، برخوردی با او صورت می‌گیرد، در اینصورت می‌شود به این موضوع فکر کرد اما در مجموع از چنین چیزی اطلاع ندارم.

آیا حضور افراد از نظر جنسیت با رعایت اصل مساوات بوده است؟

ببینید این حرکت یک اقدام نو در گفتمان سیاسی کشور است که رئیس جمهور منتخب برای اولین بار در سایه حمایت مردمی ایجاد کرده است. با شناسایی نخبگان، شایستگان و کسانی که در این عرصه می‌توانند به رئیس جمهور کمک کنند، سعی شده این پروسه با سرعت و صحت پیش برود‌.

افراد دعوت شده از همه گرایشات حامی رئیس جمهور منتخب اعم از اصلاح طلبان و اصولگرایان بوده و اعتلای ایران اسلامی و توسعه همه جانبه و فساد ستیزی و تعامل و وفاق مورد توجه ویژه قرار گرفته است. از  همه افرادی که درد ایران دارند دعوت شده که در این کمیته‌ها حضور داشته باشند. البته چون حرکت جدیدی است حتما نقاط ضعفی هم وجود دارد که ما از انتقادات سازنده قطعا استقبال می‌کنیم و در مواردی اصلاحاتی هم اتفاق افتاده است.

کارگروه‌ها و کمیته‌ها تا کجا پیش رفته‌اند؟

ابتدا یک غربالگری در مورد نامزدها داشته‌اند و در مرحله دوم دوستان در کمیته‌ها بر اساس سنجه‌های مورد نظر شورای راهبری نمره می‌دهند و به تدریج ارزیابی می‌کنند. این نمرات محرمانه به شورای راهبری می‌رسد و شورا هم بررسی می‌کند و در انتها گزینه‌هایی که واجد صلاحیت هستند به رئیس جمهور معرفی می‌شوند. 

برای بسیاری سوال شده که بررسی و انتخاب نهایی با آقای ظریف است یا آقای پزشکیان؟

ببینید ما با قدرت می‌گوییم که شورای راهبری یک بازوی مشورتی است و تلاش ما نیز بر این است افراد متخصص و شایسته‌ی حضور در کابینه را شناسایی کنیم.

همانطور که آقای دکتر پزشکیان گفتند از مجاری مختلف لیست‌های گوناگون دریافت می‌شود و در انتها فقط و فقط رئیس جمهور است که افراد را انتخاب می‌کند. حتی احتمال می‌رود از افرادی که ما معرفی می‌کنیم کمتر کسی انتخاب شود. چرا که وظیفه ما تنها مشورتی است و حق دخالت و یا تحمیل نظرات نداریم و انتخاب وزرا و کابینه فقط و فقط در اختیار ایشان بوده و تصمیم نهایی را رئیس جمهور منتخب می‌گیرد. 

گفته شد که رئیس جمهور از رقبا نیز درخواست افراد موردنظر را کرده، آیا افرادی معرفی شدند؟

بله در لیست‌هایی که از افراد و تشکل‌های گوناگون بدست ما رسیده افراد مختلفی با دیدگاه‌های سیاسی گوناگون دیده می‌شود و ما بر مبنای شعار رئیس جمهور منتخب در راستای دولت وفاق ملی عمل می‌کنیم. اما همانطور که رئیس جمهور هم گفتند، تنها به این مجاری بسنده نکرده‌ و جریانات و احزاب دیگر هم گزینه‌هایی بدست ایشان رسانده‌اند اما درنهایت خود ایشان تصمیم می‌گیرند چه کسانی وزیر باشند و چه کسانی نباشند.

در مجموع باید بگویم از روند کلی کار راضی هستیم، شاید ایراداتی باشد اما روند کلی مثبت بوده و به نتایج خوبی هم رسیده‌ایم. در انتهای کار هم آقای دکتر ظریف گزارشی به مردم عزیز ایران ارائه خواهند کرد. 

در انتها حرف نگفته یا پیامی ندارید؟

ما در گزینش افراد شاخصه‌های مهمی را مدنظر قرار دادیم، یک اینکه حتما شهره به پاکدستی باشند. چرا که شعار اصلی رئیس جمهور منتخب پاکدستی است. معیار دیگر ما که از شعارهای رئیس جمهور هم بود، صدای بی صدایان بودن است. ما از کمیته‌ها خواستیم افرادی که صدای‌شان شنیده نمی‌شود مانند جوانان، به جد پیگیری شود.

نکته دیگر هم که در کمیته‌ها مدنظر قرار گرفته این است که ما بدنبال وفاق ملی هستیم و به کمیته‌ها گفتیم نباید خروجی کار تنها از یک جریان باشد. همه کسانی که به وفاق ملی و توسعه همه جانبه ایران اعتقاد دارند باید در اسامی اعلام شده توسط کمیته‌ها باشند چرا که هدف اصلی ما اعتلای ایران اسلامی است و تلاش می‌کنیم افراد تعیین شده به شعارها و مشی دکتر پزشکیان باور داشته باشند. 

باید در این روزها از مقام معظم رهبری هم تشکر ویژه داشته باشیم که در این شرایط از دولت منتخب نهایت حمایت را دارند که این نکته دلگرمی مهمی برای تیم و کمپین آقای پزشکیان است و امیدواریم به حمایت ایشان توجه ویژه داشته باشند. از تندروها هم درخواست می‌کنیم در راستای منویات رهبری قدم بردارند و موفقیت دولت دکتر پزشکیان، موفقیت همه مردم ایران خواهد بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها