برای کاهش چربی خون چه کنیم؟

یکی از موارد شایع در بین مردان و زنان و در هر سنی افزایش چربی های خون از نوع تری گلیسیرید و کلسترول است. نه تنها چاقی بلکه عادات نادرست غذایی نقش مهمی در بروز مشکلات ناشی از افزایش چربی خون دارند.

برای کاهش چربی خون چه کنیم؟

مهسا انصاری- کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

 

یکی از موارد شایع در بین مردان و زنان و در هر سنی افزایش چربی های خون از نوع تری گلیسیرید و کلسترول است.

نه تنها چاقی بلکه عادات نادرست غذایی از جمله موارد زیر نقش مهمی در بروز این مشکل دارند:

گرسنگی های طولانی مدت (مثلا نخوردن ناهار در محل کار)

کاهش وزن های ناگهانی

شیمی درمانی

مصرف مقادیر بالا شیرینیجات

مصرف روغن های جامد گیاهی و حیوانی

استرس

 

بالا بودن چربی خون خود میتواند سبب بروز مشکلات زیر شود:

سکته قلبی و مغزی

سرطان به ویژه وابسته به هورمون

دیابت

افزایش فشارخون

 

چه غذاهایی می توانند به کاهش سطح کلسترول خون کمک کنند؟

1- مصرف چربى را قطع کنید: اثر چربى اشباع شده سه برابر بدتر از کلسترول تغذیه‌اى است، بنابراین شما باید مصرف غذاهاى حاوى این ماده نظیر گوشت، کره، پنیر و روغن جامد را کاهش دهید و ماهى، پرندگان، شیر کم چرب و روغن‌هاى گیاهی را جایگزین کنید.

2- لوبیا استفاده کنید: لوبیاها حاوى نوعى فیبر محلول در آب به نام پکتین هستند که کلسترول را در بر مى‌گیرند و آن را قبل از مشکل‌ساز شدن به خارج بدن هدایت مى‌ کنند.

3- بیشتر، میوه بخورید: میوه‌ها، نیز به علت داشتن پکتین، منجر به کاهش کلسترول خون مى‌ شوند.

4- جو بخورید: سبوس جو همانند لوبیا عمل مى‌کند. سبوس جوى دوسر داراى فیبر قابل حل بیشترى است ولى آرد جوى دوسر نیز کلسترول خون را پایین مى‌ آورد.

5- هویج بخورید: هویج، کلسترول را به وسیله‌ى نوعى پکتین پایین مى‌آورد. در حقیقت با خوردن دو هویج در روز مى‌توان کلسترول را 10 تا 20 درصد کاهش داد. کاهو و پیاز نیز مناسبند.

6- سیر خام بخورید: مصرف زیاد سیر خام، مى‌تواند چربى‌هاى مضر بدن را کاهش دهد. اگر سیر پخته شود خاصیت ضد کلسترولى آن نیز از دست می رود.

7- روغن زیتون مصرف کنید: روغن زیتون و غذاهایى نظیر میوه‌هاى مغزدار سرشار از روغن غیر اشباع شده مى‌باشند که حتى بیشتر از رژیم شدید کم چربى، کلسترول خون را پایین مى آورد.

8- سبوس ذرت مصرف کنید: سبوس ذرت به اندازه سبوس جو و لوبیا در کاهش کلسترول مؤثر است. می توانید یک قاشق غذا خورى سبوس ذرت را به هر وعده غذایی خود اضافه کنید.

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها