آیا سیگار شارژی به اندازه سیگار ضرر دارد؟

سیگارهای شارژی یا الکترونیکی به عنوان جایگزینی برای سیگارهای سنتی تبلیغ می ‌شوند، اما این بدان معنا نیست که آن‌ ها بی‌ ضرر هستند. اگر قصد ترک سیگار را دارید، بهتر است اول با پزشک خود مشورت کنید و سپس اقدام به خرید این دستگاه کنید.

 

 

سیگارهای شارژی یا الکترونیکی به عنوان جایگزینی برای سیگارهای سنتی تبلیغ می ‌شوند، اما این بدان معنا نیست که آن‌ ها بی‌ ضرر هستند. اگر قصد ترک سیگار را دارید، بهتر است اول با پزشک خود مشورت کنید و سپس اقدام به خرید این دستگاه کنید.

در سال ‌های اخیر، سیگارهای الکترونیکی یا سیگارهای شارژی به عنوان جایگزینی برای سیگارهای سنتی محبوبیت زیادی پیدا کرده ‌اند. بسیاری از افراد این دستگاه‌ ها را به عنوان راهی برای ترک سیگار یا کاهش آسیب‌ های ناشی از آن انتخاب می ‌کنند. اما آیا این ادعاها واقعیت دارند؟ آیا سیگارهای شارژی واقعا بی‌ ضرر هستند؟ در این مقاله، به بررسی جامع این موضوع خواهیم پرداخت.

سیگار شارژی دقیقا چه دستگاهی است؟

سیگارهای الکترونیکی دستگاه‌ هایی هستند که به جای سوزاندن تنباکو، مایعی حاوی نیکوتین را گرم کرده و بخار تولید می‌ کنند. این بخار توسط کاربر استنشاق می ‌شود. مایع مورد استفاده در این دستگاه‌ ها، به عنوان جویس شناخته می ‌شود و می ‌تواند حاوی نیکوتین، طعم‌ دهنده ها و مواد شیمیایی دیگری باشد.

چرا برخی افراد سیگارهای شارژی را انتخاب می‌ کنند؟

  1. •    ترک سیگار : بسیاری از افراد معتقدند که سیگارهای الکترونیکی می ‌توانند به آن‌ ها در ترک سیگار کمک کنند.
  2. •    کاهش آسیب : برخی افراد بر این باورند که سیگارهای الکترونیکی نسبت به سیگارهای سنتی، آسیب کم تری به سلامتی وارد می‌ کنند.
  3. •    طعم و بو : تنوع طعم‌ های موجود در جویس های سیگارهای شارژی، آن‌ ها را جذاب ‌تر کرده است.
  4. •    عدم آزار دیگران : بسیاری از افراد از این‌ که سیگار های الکترونیکی بوی بدی ندارند و دود تولید نمی ‌کنند، خوشحال هستند.

آیا سیگارهای شارژی بی‌ ضرر هستند؟

پاسخ کوتاه این سوال، خیر است. اگرچه سیگارهای الکترونیکی نسبت به سیگارهای سنتی حاوی برخی از مواد سرطان ‌زا نیستند، اما به طور کامل بی ‌ضرر نیستند.

دلایل مضر بودن سیگارهای شارژی:

  1. •    نیکوتین : نیکوتین موجود در جوهر سیگارهای الکترونیکی، اعتیاد آور است و می ‌تواند به مغز و قلب آسیب برساند.
  2. •    مواد شیمیایی : مایع سیگارهای الکترونیکی حاوی مواد شیمیایی دیگری نیز هستند که ممکن است برای سلامتی مضر باشند.
  3. •    فلزات سنگین : برخی مطالعات نشان داده ‌اند که بخار تولید شده توسط سیگارهای الکترونیکی حاوی فلزات سنگین مانند سرب و نیکل است.
  4. •    عوارض جانبی : استفاده از سیگارهای الکترونیکی می‌ تواند عوارضی مانند سرفه، تحریک گلو، سردرد و مشکلات تنفسی را به دنبال داشته باشد.
  5. •    اثرات بلند مدت : هنوز مطالعات کافی در مورد اثرات بلند مدت استفاده از سیگارهای الکترونیکی وجود ندارد.

آیا سیگارهای الکترونیکی می ‌توانند به ترک سیگار کمک کنند؟

برخی مطالعات نشان داده ‌اند که سیگارهای الکترونیکی یا همان ویپ ممکن است به برخی افراد در ترک سیگار کمک کنند. اما این به معنی بی ‌ضرر بودن آن‌ ها نیست. همچنین، موثر بودن این دستگاه‌ ها در ترک سیگار به عوامل مختلفی مانند میزان وابستگی فرد به نیکوتین و نوع مایع الکترونیکی استفاده شده بستگی دارد. ما برای خرید و مشاوره بیشتر دراین باره اکوویپ را به شما پیشنهاد میکنیم.

چه کسانی نباید از سیگارهای شارژی استفاده کنند؟

زنان باردار و شیرده : نیکوتین موجود در سیگارهای الکترونیکی می‌ تواند به جنین و نوزاد آسیب برساند.

نوجوانان : استفاده از سیگارهای الکترونیکی در نوجوانان می ‌تواند به اعتیاد آن‌ ها به نیکوتین منجر شود.

افرادی که مشکلات قلبی یا ریوی دارند : این افراد باید قبل از استفاده از سیگارهای شارژی با پزشک خود مشورت کنند.

 

مطالب مرتبط:

 

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها