طلا و سکه ارزان می‌شوند؟

۶ ماهه دوم سال طلا چه روندی می‌گیرد؟

طلا و سکه ارزان می‌شوند؟

قیمت طلا و سکه در هفته گذشته در مجموع روند کاهشی داشت به گونه‌ای که سکه امامی و بهار آزادی هر دو به کانال پایین‌تر رفتند. کارشناسان معتقدند، نوسانات بازار ارز در کنار برخی اخبار سیاسی و همچنین رکود نسبی در بازار این شرایط را رقم زده است.

سهراب اشرفی فعال اقتصادی و کارشناس بازار طلا و جواهر با اشاره به دو فاکتور تعیین کننده قیمت در بازار فلز زرد به تجارت‌نیوز گفت: «قیمت انس جهانی طلا و قیمت دلار در بازار آزاد تعیین کننده قیمت طلا و سکه در بازار داخلی است. با توجه به اینکه در چند روز اخیر قیمت‌ دلار روند کاهشی داشته، شاهد این هستیم که قطعات سکه کانال عوض کرده‌اند. در صورت تداوم این روند کاهشی، مسلما در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت طلا و سکه خواهیم بود.»

این فعال اقتصادی در خصوص روند قیمت بازار فلز زرد در ۶ ماهه دوم سال گفت: «طی سال‌های گذشته و در نیمه دوم سال ما همیشه نوسانات افزایشی قیمت دلار را به ویژه در ماه‌های آذر و دی داشتیم. در طول ۳۰ سال گذشته همیشه بالاترین قیمت دلار اول ژانویه یعنی اواسط دی بوده و بعد از آن تا پایان سال روند دلار تضعیف شده است.»

همچنین، نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر در مورد قیمت طلا و سکه به تجارت‌نیوز گفت: «با توجه به رویدادهای سیاسی هفته گذشته رکود خاصی در بازار طلا و سکه حاکم شده است. این در حالی است که از ابتدای سال تاکنون بازار فلز زرد نوسان کاهشی داشته است.»

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در پاسخ به اینکه وضعیت بازار طلا و سکه در روزهای آینده را چگونه پیش‌بینی می‌کند؟ گفت: «فعلا برای پیش‌بینی زود است اما اگر تقاضا بهتر شود پیش‌بینی می‌شود که یک مقدار نوسان افزایشی در قیمت‌ها داشته باشیم.»

میثم رادپور، کارشناس اقتصادی گفت: «بررسی طلای جهانی در ۱۵ سال گذشته نشان می‌دهد که طلا یکی از کالاهایی است که بعد از گذشت دوره‌ای طولانی نسبت به بقیه کالاها به ویژه در فلزات از نظر قیمتی عقب افتاده است.»

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه به لحاظ تاریخی قیمت طلای جهانی گران نیست، افزود: «بنابراین ممکن است انس جهانی طلا نیز جابه‌جایی‌هایی داشته باشد. زیرا در روند طلا دوره‌های نسبتا طولانی توقف وجود دارد و در مقاطعی افزایش‌های جدی را شاهد هستیم.»/ تجارت نیوز

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها