این جملات طلایی را هر روز به کودک‌تان بگویید

در دنیای پرفراز و نشیب کودکی اگر با نگاه واقع‌بینانه و بیان کلمات هوشمندانه با فرزندان‌مان برخورد کنیم می‌توانیم شاهد رشد روزافزون روحی و روانی آن‌ها باشیم و قدم‌های مثبتی در مسیر تربیت صحیح دلبندان‌مان برداریم.

این جملات طلایی را هر روز به کودک‌تان بگویید

در ادامه به پنج جمله اشاره می شود که بیان‌شان در مواجهه با فرزندان‌مان می‌تواند آثار بسیار سودمندی در مسیر زندگی و تربیت آن‌ها داشته باشد.

1- تو مهربانی| یادآوری مهربان بودن کودکان به آن‌ها راهی بسیار قدرتمند برای کمک به تبدیل شدن آن‌ها به بزرگ سالانی سالم از لحاظ احساسی و روحی است. علاوه بر این‌ها،  تشویق آن‌ها برای مهربان بودن با خود، منجر به مهربانی آن‌ها با دیگران هم خواهد شد.

۲- لطفا و ممنونم| برای دریافت احترام باید احترام بگذارید. در ابتدای هر درخواستی مانند این که از کودکتان بخواهید فلان کار را انجام دهد کلمه لطفا بگذارید و در پایان هر کاری که برای شما انجام می‌دهد با کلمه «ممنونم» سپاس گزارش باشید. با این کار شما سپاس گزاری را به او آموزش می‌دهید.

3- متاسفم| این کلمه ممکن است هر روز استفاده نشود، اما کودکان شما به این که وقتی کار اشتباهی می‌کنید از آن‌ها عذرخواهی کنید،  نیاز دارند. این که به فرزندتان بگویید «من متاسفم» به این معناست که حتی بزرگ سالان هم باید مسئولیت کار‌های اشتباهشان را قبول کنند. این که وقتی عصبانی هستید یا کار اشتباهی انجام داده‌اید عذرخواهی کنید باعث ایجاد اعتماد در کودکتان خواهد شد.

4- تلاش خوبی بود| حتما وقتی فرزندتان واقعا کار مهمی انجام داده این جمله را به او بگویید؛ البته همیشه در نظر داشته باشید که ستایش کودکان می‌تواند به نیاز‌های فردی هر یک از آن‌ها وابسته باشد و برای هر کودک متفاوت است.

5- دوستت دارم| ممکن است گفتن این عبارت برای شما خیلی عادی باشد اما خیلی از کودکان این عبارت را از والدین خود نمی‌شنوند. گاهی اوقات والدین فکر می‌کنند با کار‌هایی که انجام می‌دهند عشقشان را به فرزندشان نشان می‌دهند، اما کودکان حقیقتا احتیاج دارند که این عبارت را بشنوند. این که به کودکتان بگویید دوستش دارید، باعث می‌شود حس کند همیشه جایی در این دنیا وجود دارد که کسی به او اهمیت می‌دهد.

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها