آلودگی امنیتی؛ یکی از دلایل ترور هنیه در تهران!

متاسفانه در نظام امنیتی – اطلاعاتی کشورمان شکاف‌ها و آلودگی‌هایی وجود دارد و این آلودگی‌ها محصول امسال و پارسال نیست، بلکه شاید در طول ۷ تا ۸ سال گذشته ایجاد شده است و به نظر می‌رسد که مهمترین علت آن هم، موازی‌کاری‌هایی است که در حوزه اطلاعاتی کشورمان انجام می‌شود.

آلودگی امنیتی؛ یکی از دلایل ترور هنیه در تهران!

محسن رضایی: کشور یک آلودگی امنیتی به طور گسترده پیدا کرده است

 

گروه سیاسی- در حالی که چند ساعت بیشتر از برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی در میدان بهارستان نمی‌گذشت، حوالی ساعت ۲ بامداد چهارشنبه ۱۰ مرداد، «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که برای شرکت در این مراسم به کشورمان سفر کرده بود، به همراه یکی از محافظان خود در محل اقامت خود در تهران به شهادت رسید. خبرگزاری فارس در همین رابطه اعلام کرد که هنیه در یکی از اقامتگاه‌های ویژه جانبازان در شمال تهران (زعفرانیه) اقامت داشته و روابط‌عمومی سپاه نیز اصابت یک پرتابه به محل اقامت رئیس دفتر سیاسی حماس را عامل شهادت او معرفی کرد. اما «خلیل الحیه»، معاون حماس در غزه گفت که یک موشک وارد اتاق خواب اسماعیل هنیه شده و باعث شهادت او شده است. 

هرچند اسرائیل رسماً مسئولیت این ترور را برعهده نگرفته اما شواهد و قرائن حاکی از دست داشتن دولت نتانیاهو در این ترور دارد. اما آنچه که باعث شده تا افکار عمومی از اخباری که به صورت قطره‌چکانی منتشر می‌شود قانع نشوند این است که محل اسکان عالی‌ترین میهمان خارجی در کشورمان چگونه لو رفته است؟

علی یونسی وزیر پیشین اطلاعات در خردادماه سال 1400 در گفت وگو با خبرگزاری جماران در رابطه با بحث نفوذ در حاکمیت مدعی شده بود: «در یک دهه اخیر متأسفانه نفوذ موساد در بخش‌های مختلف کشور به حدی است که جا دارد همه مسئولین جمهوری اسلامی برای جان خودشان نگران باشند. متأسفانه سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی به جای اینکه آن‌ها را شناسایی کنند به جان خودی‌ها افتاده‌اند.»

او موازی کاری نهادهای امنیتی را آفت خواند و اضافه کرد: «غفلت از موساد سبب شده که نفوذ کند و این گونه به ما ضربه بزند. به گونه‌ای که صریحا مسئولین جمهوری اسلامی را تهدید می‌کنند. برای من به عنوان فردی که مدتی در وزارت اطلاعات کار کرده‌ام بسیار دردآور است. در زمان ما و قبل از ما چنین نفوذهایی وجود نداشت و آنچه که می‌گفتند کار اسرائیل است ثابت شد که نبود. ولی بعد از ما به دلیل رقابت سرویس‌های اطلاعاتی، موازی کاری که در وزارت اطلاعات رخ داد و سازمان‌های جدیدی که در مقابل وزارت اطلاعات ایجاد شد، وزارت اطلاعات را تضعیف کردند. آن سازمان‌های جدید و موازی وزارت اطلاعات به جای اینکه با نفوذ مبارزه کنند مشغول کنترل و مبارزه با خودی‌ها شدند. به همین خاطر میدان برای نفوذ سرویس‌های جاسوسی دنیا باز شد و امروز ما حق داریم برای همه جا و هر اتفاقی که رخ بدهد نگران باشیم. باید به گذشته برگردیم. باید موازی کاری و رقابت را پایان داد و اولویت‌های سرویس‌های داخلی ما مشخص شود. اولویت باید مبارزه با نفوذ باشد نه عناصر داخلی که منتقد و معترض هستند. الآن برای خیلی از سازمان‌های اطلاعاتی ما کنترل و مواظبت عناصر داخلی است و نفوذ دشمن نیست.»

یونسی اظهار کرده بود: «همیشه و در همه جای دنیا نفوذ سرویس‌های جاسوسی در احزاب، سازمان‌ها و گروه‌های افراطی آسان است. اگر افراد چاپلوس و افراطی را تعطیل کنیم دروازه ورود نفوذی‌ها بسته می شود. این حرف من را همه کسانی که مسئولیت اطلاعاتی داشته‌اند می‌فهمند که همه گروه‌های افراطی یا اصل گروه را سازمان‌های جاسوسی ایجاد کرده‌اند و یا در آن‌ها نفوذ می‌کنند. برای مبارزه با نفوذ چند کار باید کرد. اول اینکه همه جریان‌های افراطی و تندرو را باید تعطیل کرد و کسانی که متملق، چاپلوس و تحریک کننده هستند و مدام به اختلاف و دشمنی دعوت می کنند را باید دور کرد. کسانی که سخنرانی می کنند و مدام افراد یک جریان را می کوبند. کسانی متملق و چاپلوس هستند. این تیپ افراد هستند که به راحتی می توانند بالا بیایند. اگر می‌خواهید نفوذ را تعطیل کنید اینها را تعطیل کنید. اگر افراد متملق، چاپلوس و افراطی را تعطیل کنیم دروازه ورود نفوذی‌ها راحت بسته می‌شود. ولی متأسفانه الآن می بینیم هرکس شعار تندتری بدهد، اقدام تندتری بکند و عملیات تندتری داشته باشد بیشتر بالا می‌رود و در کنار او افرادی هم بالا می‌آیند. راه نفوذ دشمن این است.»

3 سال پس از بیان این اظهارنظرها حالا برخی نمایندگان مجلس نه تنها درباره نقش نفوذ در ترور اسماعیل هنیه ابراز نگرانی کرده‌اند بلکه وزیر ارشاد دولت سیزدهم هم این گمانه را در شبکه اجتماعی توییتر به اشتراک گذاشته که جان باختن ابراهیم رئیسی تنها یک حادثه نبود. چند روز بعد از این گمانه زنی، محمدمنان رئیسی نماینده مردم قم در مجلس هم مدعی شد: « شهادت ابراهیم رئیسی کاملاً مشکوک است.»

اما در رابطه با ترور اسماعیل هنیه در قلب تهران؛ احمد بخشایش‌اردستانی عضو کمیسیون امنیت ملی به دیدبان گفت: دو سناریوی محتمل‌تر درباره ترور مورد اشاره مطرح شده، یکی این است که اسرائیلی‌ها با استفاده از یک ریزپرنده و از محل ایستگاه شماره ۲ توچال، محل مورد نظر را مورد اصابت قرار داده‌اند و سناریوی دوم این است که ریزپرنده‌ای در کار نبوده است، بلکه عده‌ای عوامل نفوذی در داخل ایران در حوالی همان ایستگاه شماره ۲ توچال مستقر شده‌اند و با سلاحی شبیه موشک، محل اقامت شهید هنیه را زده‌اند.

او افزود: متاسفانه در نظام امنیتی – اطلاعاتی کشورمان شکاف‌ها و آلودگی‌هایی وجود دارد و این آلودگی‌ها محصول امسال و پارسال نیست، بلکه شاید در طول ۷ تا ۸ سال گذشته ایجاد شده است و به نظر می‌رسد که مهمترین علت آن هم، موازی‌کاری‌هایی است که در حوزه اطلاعاتی کشورمان انجام می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اشاره‌ای هم به سخنان علی یونسی داشت و تاکید کرد: «وقتی موازی‌کاری در داخل یک نهاد انجام شود، نتیجه آن می‌تواند رقابت و پویایی باشد، ولی وقتی دو یا چند نهاد مختلف باهم موازی‌کاری داشته باشند، نوعی رقابت مخرب ایجاد می‌شود که خلأها و شکاف‌هایی را ایجاد می‌کند و معمولا دشمن از این شکاف‌ها به نفع خود سوءاستفاده می‌کند.»

محمد بهرامی یکی دیگر از نمایندگان مجلس هم در همین رابطه گفت: «با توجه به نحوه ترور اسماعیل هنیه، می‌توان حدس زد که عوامل نفوذی داخلی در وقوع این حادثه نقش داشته‌اند. نحوه حضور عوامل ترور و نوع ترور نشان می‌دهد، نفوذی‌های دشمن در ترور موثر بوده‌اند.» 

با این حال حرف و حدیث‌ها درباره چگونگی شکل گیری این ترور فراوان است اما به نظر می‌رسد آنچه که اکثر کارشناسان روی آن اتفاق نظر دارند آلوده بودن نهاهای امنیتی است. موضوعی که محسن رضایی هم 3 سال قبل به آن اشاره کرده و گفته بود: «کشور یک آلودگی امنیتی به طور گسترده پیدا کرده است.»

 

 

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها