بررسی واکنش قوه قضاییه به تجمع حامیان حجاب؛

تجمع حامیان حجاب، چگونه جمع‌آوری شد؟/ ویدیو

تجمع اعتراضی به مذاق قوه قضاییه خوش نیامده است. در حال حاضر یقه این نهاد قضایی در دست منتقدان به پوشش اختیاری زنان است در حالی که به گفته محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس «32 دستگاه در حوزه حجاب کوتاهی کرده‌اند»/فشار یک‌بُعدی به قوه قضاییه سبب شد تا نسبت به این اعتراضات خیابانی محدود واکنش نشان دهد. شنبه شب با ورود پلیس و به ‌خواست قوه قضاییه تعدادی از این معترضان دستگیر شدند

تجمع حامیان حجاب، چگونه جمع‌آوری شد؟/ ویدیو

گزاره تغییر جامعه از رفتار مردم تا مدل حکمرانی بعد از مرگ مهسا امینی در 25 شهریور سال گذشته و بروز اعتراضات گسترده پس آن واقعه تلخ، گزاره انکار ناشدنی است. نمود بارز این تغییر، عوض شدن چهره شهر با حضور زنانی است که کشف حجاب و در برخی موارد با موتورسیکلت در شهر تردد می‌کنند.

زنان بسیاری حالا به گفته خودشان با پوشش اختیاری در محافل و مجامع ظاهر می‌شوند و دیگر کمتر از کوچه و معبری می‌توان گذر کرد بدون آنکه زنی کشف حجاب کرده یا پوششی که تا پاییز سال قبل غیرمتعارف دانسته می‌شد را ندید.

حاکمیت در موضوع حجاب سهل‌گیر شده است

در حکمرانی هم همین موضوع حجاب محل تغییرات برای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری است و سهل‌گیری حاکمیت به موضوع حجاب که آن را تا همین سال قبل خیلی سخت دنبال می‌کرد، شگفت‌آور است.

زنانی که بدون حجاب در سطح شهر ظاهر می‌شوند، اغلب از سوی نهادهایی که برای حفظ حجاب ماموریت دارند مورد بازخواست قرار نمی‌گیرند و این همان تغییر در حکمرانی است که متأثر از اتفاقات سال قبل ایجاد شده است.

اما همچنان کسانی هستند که نسبت به بی‌حجابی واکنش منفی نشان دهند. این‌ها افرادی از جامعه هستند که مسئولیت قانونی در قبال رسیدگی به حجاب ندارند اما برای خودشان تکلیف شرعی تعریف کرده‌اند و از این رو اقدام به ایراد تذکر (نرم یا خشن) به زنان کشف حجابی می‌کنند.

این رویه اما با لایحه جنجالی و پرحرف و حدیث حجاب که قوه قضاییه آن را تدوین کرد و چند ماه قبل از سوی دولت به مجلس تقدیم شد، تضعیف شده است؛ چون لایحه تأکید دارد که کسی حق تعرض به زنانی که کشف حجاب کرده‌اند ندارد.

بند (م) وصیتنامه امام اجرایی می‌شود؟

کسانی که بر اساس تکلیف دینی و شرعی وارد میدان مبارزه با کشف حجاب شده‌اند نمی‌توانند این امر را ساکت بنشینند. گروهی از این افراد وارد میدان شدند تا قوه قضاییه را تحریک به برخورد با بی‌حجاب‌ها کنند.

سه‌شنبه هفته گذشته شروع تجمع در خیابان ولیعصر و مقابل پردیس حکومتی بود، جایی که دفتر ارتباطات مردمی قوه قضاییه واقع شده است. تجمع‌کنندگان که روزهای بعدی بر تعداد آن‌ها افزوده شد و صدایشان بلندتر، در اعتراضات خود خطاب به مسئولان قضایی خواستار این بودند که با آنچه آن‌ها معضل بی‌حجابی می‌نامیدند برخورد کنند یا اینکه به بند (م) وصیتنامه امام عمل خواهند کرد که در آن آمده است:

 

«از آنچه در نظر شرع حرام و آنچه برخلاف مسیر ملت و کشور اسلامی و مخالف با حیثیت جمهوری اسلامی است به‏ طور قاطع اگر جلوگیری نشود، همه مسئول می ‏باشند. و مردم و جوانان حزب اللهی اگر برخورد به یکی از امور مذکور نمودند به دستگاه‌های مربوطه رجوع کنند و اگر آنان کوتاهی نمودند، خودشان مکلف به جلوگیری هستند.»

قوه قضاییه قربانی کم‌کاری دستگاه‌های مسئول در حوزه حجاب

این تجمع اعتراضی اما به مذاق قوه قضاییه خوش نیامده است. در حال حاضر یقه این نهاد قضایی در دست منتقدان به پوشش اختیاری زنان است در حالی که به گفته محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس «32 دستگاه در حوزه حجاب کوتاهی کرده‌اند» دستگاه‌هایی که در قبال حجاب و بر اساس قوانین مجلس و مصوبات شورای عالی قضایی در قبال حجاب مسئول هستند.

همین فشار یک‌بُعدی به قوه قضاییه سبب شد تا نسبت به این اعتراضات خیابانی محدود واکنش نشان دهد. شنبه شب با ورود پلیس و به ‌خواست قوه قضاییه تعدادی از این معترضان دستگیر شدند. دستگیرشدگان برخی چهره‌های آشنایی برای برگزاری تجمعات علیه دولت اصلاحات دارند.

توضیحات قوه قضاییه درباره تجمعات اعتراضی

اما دفتر ارتباطات مردمی قوه قضاییه برای آنکه فضای علیه خود در برخورد با این تجمع را مدیریت کند، توضیحاتی داد و در آن اعلام کرد: «مدتی است تعدادی خانم و آقا برای پیگیری موضوع عفاف و حجاب مقابل مرکز ارتباطات مردمی تجمع می‌کنند. از روز اول شکل‌گیری تجمع این افراد از آن‌ها درخواست شد چند نفر را به عنوان نماینده معرفی کنند تا حرف‌های آن‌ها شنیده شود اما تجمع‌کنندگان به این درخواست توجهی نکردند. عصر روز شنبه هفته جاری به همراه تعدادی از مسئولان دادگاه ویژه روحانیت در جمع تجمع‌کنندگان حضور پیدا کردیم و با آن‌ها صحبت شد. قول دادیم به درخواست‌های آنها رسیدگی شود اما افراد به تجمع خود تا شب ادامه داده و در ادامه اقدام به پهن کردن فرش در پیاده‌رو کردند. در پی این اتفاق محل عبور و مرور مردم توسط تجمع‌کنندگان بسته شد و به تمام دیوارهای اطراف مرکز ارتباطات مردمی پلاکارد و بنر نصب کردند. این افراد در شعارهایی که می‌دادند مطالبی را مطرح می‌کردند که اغلب آن‌ها هیچ ارتباطی با وظایف قوه قضاییه ندارد.»

به جای محاکمه «روحانی» حزب‌اللهی‌ها را بازداشت می‌کنید

اما برخورد قوه قضاییه با استفاده از ضابط خود یعنی پلیس با تجمع‌کنندگانی که رعایت حجاب را می‌خواهند و بازداشت برخی از آن‌ها که خبرگزاری قوه قضاییه هم آن را تایید کرد، انتقاد و گلایه روح‌الله مؤمن‌نسب که به‌تازگی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر تهران شده است، به همراه داشت.

او با حضور در میان معترضین در مقابل قوه قضاییه، ضمن حمایت قاطع از آنان، واکنش تندی را نسبت به مسئولان قوه قضاییه بیان و از بازداشت حدود ۳۰ نفر از تحصن کنندگان انتقاد کرد.

مؤمن‌نسب گفت: «زورتان نمی‌رسد روحانی و آذری‌جهرمی را محاکمه کنید، زورتان نمی‌رسد فضای مجازی را جمع کنید، زورتان به چهارتا نیروی انقلابی می‌رسد. روی صندلی‌ای نشسته‌اید که اینها به خاطرش جان داده‌اند.»

نتیجه یکدست‌سازی حاکمیت را دیدیم!

گفتنی است؛ کارشناسان اجتماعی و سیاسی پیش از این نسبت به آثار منفی یکدست‌سازی حکومت که اصولگرایان با حمایت حامیان پرنفوذشان آن را کلید زده و اجرایی کردند هشدار داده بودند. این یکدست‌سازی باعث بروز و نشر حقایقی می‌شود که نمی‌توان آن‌ها را به جریان‌های سیاسی رقیب نسبت داد و به این صورت فاصله گرفته مردم از نظام و رشد بی‌اعتمادی به دولتمردانان و حکمرانان دامنه وسیع‌تری به خود می‌گیرد، همانند آنچه در این یک هفته مقابل دفتر ارتباطات مردمی قوه قضاییه رخ داده است.

 

 

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها