سن زیاد را بهانه‌ی یادنگرفتن نکنید!

افراد مسن از مغز کندتری نسبت به جوانان برخوردار نیستند، بلکه سرعت پایین‌تر آن‌ها در برخی تصمیم‌گیری‌ها به آن دلیل است که می‌خواهند انتخاب‌های محتاطانه‌تری داشته باشند.

سن زیاد را بهانه‌ی یادنگرفتن نکنید!

سن زیاد را بهانه‌ی یادنگرفتن نکنید!

 

سیناپرس نوشت؛ نتایج یک تحقیق علمی جالب توجه نشان می‌دهند که افراد مسن از مغز کندتری نسبت به جوانان برخوردار نیستند، بلکه سرعت پایین‌تر آن‌ها در برخی تصمیم‌گیری‌ها به آن دلیل است که می‌خواهند انتخاب‌های محتاطانه‌تری داشته باشند.

محققان دانشگاه هایدلبرگ آلمان بر اساس تجزیه و تحلیلی که بر روی بیش از یک میلیون شرکت کننده انجام داده اند، مشاهده کردند که سرعت پردازش ذهنی تا ۶۰ سالگی نیز شروع به کاهش نمی‌کند. این یافته‌ها مفروضات قبلی مبنی بر این که سرعت ذهنی در سن ۲۰ سالگی به اوج خود می‌رسد را به چالش می‌کشند.

این در حالی است که با بالا رفتن سن، سرعت واکنش نشان دادن نسبت به تغییرات محیطی یا محرک‌ها معمولاً کم می‌شود و لذا واکنش‌های فوق بیشتر طول می‌کشند. این کاهش زمان پاسخ از حدود ۲۰ سالگی شروع می‌شود و با افزایش سن به تدریج افزایش می‌یابد.

در پژوهش فوق، داده‌های بیش از یک میلیون شرکت‌کننده که در یک آزمایش آنلاین شرکت کرده بودند، تجزیه و تحلیل شد.

در این آزمایش، زمان واکنش افراد به یک فعالیت شناختی اندازه‌گیری می‌شد. شرکت‌کنندگان باید مجموعه‌ای از کلمات و تصاویری را که روی صفحه نمایش ظاهر می‌شدند، با فشار دادن کلید صحیح دسته‌بندی می‌کردند. 

محققان دریافتند اگرچه زمان پاسخ‌دهی بعد از ۲۰ سالگی شروع به کند شدن کرد، این اتفاق می‌تواند به دلیل افزایش احتیاط در تصمیم‌گیری و کندتر شدن فرآیندهای غیر تصمیم‌گیری، مانند زمان صرف شده برای فشار دادن کلید صحیح باشد.

با این وجود، روند ذهنی تصمیم گیری در مورد پاسخ صحیح، تا ۶۰ سالگی نیز شروع به کند شدن نکرد و پس از آن به تدریج کاهش یافت.

با توجه به این نتایج، محققان فوق به این نتیجه رسیدند که علی‌رغم اعتقاد گسترده به کاهش سرعت ذهنی همراه با سن، این اتفاق در بیشتر طول زندگی‌ معمول ما رخ نمی‌دهد.

این یافته‌ها را نشریه Nature Human Behaviour منتشر کرده است

 

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها