دولت و پایداری علیه قالیباف؛ نمی‌گذاریم رئیس شوی!

پس از انتشار گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره وضعیت معیشتی و اقتصادی حاکم بر کشور که حاکی از شدت یافتن فقر در دولت سیزدهم بود، رسانه‌های دولتی طی دو، سه روز گذشته قالیباف را بارها مورد خطاب قرار دادند و از سیاسی کاری مرکز پژوهش‌ها و سوگیری‌های مجلس در برابر دولت انتقاد کردند/ خبرگزاری خانه ملت با انتشار پاسخی نسبتاً مفصل، اما تند خطاب به رسانه‌های دولتی از قبیل ایران، ایرنا و ایسنا نوشت: «رسانه‌ها دولت با انتشار این نوع مطالب انتقادی، هدف اصلی خود از این رویکرد را عیان کرده، یعنی تلاش برای دخالت در فرایند انتخاب رئیس مجلس.»

دولت و پایداری علیه قالیباف؛ نمی‌گذاریم رئیس شوی!

قالیباف هنوز هم در رویای رسیدن به پاستور سیر می‌کند

 

گروه سیاسی- «نشست همفکری منتخبان مجلس دوازدهم» این عنوانی است که امیرابراهیم رسولی، سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی از برگزاری آن در روز سه‌شنبه 11 اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: «این روزها نشست‌های مختلفی توسط گروه‌های سیاسی و صنفی یا توسط افراد برگزار می‌شود، ائتلاف با احترام به همه سلایق نشست منتخبان مجلس دوازدهم را به جهت همدلی و همفکری برگزار می‌کند و امیدواریم مجلس آتی بتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند.»

اما سایت رجانیوز، وابسته به جبهه پایداری مدعی شده که نیت شورای ائتلاف به سردمداری حدادعادل و محمدباقر قالیباف، فقط همدلی یا منتخابان جدید مجلس دوازدهم نیست، قالیباف برای ریاست مجلس آینده برنامه دارد و به دنبال کسب رضایت نمایندگان جدید است.

رجانیوز دوشنبه‌شب با انتشار مطلبی تحت عنوان «سوءاستفاده از جایگاه مجلس به نفع یک جریان سیاسی/ آیا خانه ملت ابزار تبلیغاتی اصولگرایان است؟» مدعی شد: «در پیامی که برای منتخبان ارسال گردیده، هدف از این گردهمایی آشنایی با مجلس و وظایف نمایندگی عنوان شده. اما در اقدامی عجیب، تشکیلات شورای ائتلاف، همزمان با این رویداد، نشستی در مسجدی نزدیک به هتل محل استقرار منتخبان مجلس دوازدهم هم تدارک دیده که طبعاً هدفی تبلیغاتی دارد، زیرا به فاصله کوتاهی قبل از دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.»

رسانه جبهه پایداری در ادامه مطلب خودش اضافه می‌کند: «واضح است چنین اقدامی نمی‌تواند بدون هماهنگی و اطلاع از برنامه مجلس برای دعوت از منتخبان دوره دوازدهم رخ داده باشد. بنابراین مجلس باید پاسخ دهد چگونه یک تشکل سیاسی انتخاباتی در آستانه دور دوم انتخابات از حضور نمایندگان منتخب در تهران مطلع شده و به موازات آن برنامه تبلیغاتی برگزار می‌کند؟ از سوی دیگر این سوال جدی مطرح است که چرا فراخوان کردن نمایندگان منتخب از سراسر کشور، پیش از انتخابات دور دوم مجلس و مشخص شدن تمام نمایندگان صورت می‌گیرد؟ آیا جریانی که از مدت‌ها قبل در تلاش برای مهندسی صندلی‌های مهم مجلس دوازدهم است، بنا دارد از جیب بیت‌المال کار خود را پیش ببرد؟ شاید حضور و سخنرانی محمدباقر قالیباف و غلامعلی حدادعادل در این برنامه، تا حدی گویای اهداف این نشست تبلیغاتی باشد؟!»

مقاله‌ای به سبک شب‌نامه‌های افشاگری‌گونه که مشخصاً طی یک دهه اخیر بین قالیباف و جریان پایداری در جریان بود اما با این وجود فرود و فرازهایی هم داشت. به طور مثال تا یک هفته قبل از برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم که کمتر کسی گمان می‌برد قالیباف و صادق محصولی بر سر یک لیست واحد به اشتراک‌ نظر برسند این اتفاق رخ داد و آن‌ها با یک لیست وارد کارزار بی‌رقیب انتخاباتی شدند. هرچند که به گواه بسیاری از تحلیلگران، قالیباف و جریانی که او آنرا رهبری می‌کند شکست سنگینی در انتخابات 11 اسفند متحمل شدند تا جاییکه برخی احتمال این را می‌دهند که با توجه به ترکیب مجلس آینده، ممکن است جایگاه ریاست مجلس را هم از دست بدهد.

اما نزاع قالیباف این روزها تنها با جبهه پایداری نیست. پس از انتشار گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره وضعیت معیشتی و اقتصادی حاکم بر کشور که حاکی از شدت یافتن فقر در دولت سیزدهم بود، رسانه‌های دولتی طی دو، سه روز گذشته قالیباف را بارها مورد خطاب قرار دادند و از سیاسی کاری مرکز پژوهش‌ها و سوگیری‌های مجلس در برابر دولت انتقاد کردند.

روزنامه ایران در شماره روز 11 اردیبهشت خودش نوشت: «اظهار برخی نظرات غیرمسئولانه و غیرمستدل و مهمتر از آن، در نظر نگرفتن تبعات پررنگ این اظهارات از سوی رسانه‌های جریان‌های رقیب دولت مسأله‌ای نیست که تنها محدود به مواضع سیاسی معدودی از نمایندگان باشد. این وضعیتی است که متأسفانه بر شماری از گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس در دو سال اخیر حاکم شده است.»

این روزنامه رسمی دولتِ رئیسی در ادامه می‌نویسد: «انتشار گزارش‌های منفی اقتصادی مدعی پیش‌بینی افزایش نرخ تورم، بروز بحران انرژی و افزایش فقر که با قلب واقعیات و نادیده گرفتن اقدامات مثبت و امیدآفرین بیشتر به مذاق رسانه‌های آن سوی آب خوش می‌آمدند با این همه اگر چه در اهمیت وجود نهاد کارشناسی و مشورتی در ذیل قوه قانونگذاری و نظارت کشور شکی نیست و نیز تردیدی در حق نمایندگان برای بیان دیدگاه‌هایشان وجود ندارد با این حال به نظر می‌رسد حاکم شدن رویکرد مسئولانه و کارشناسی در اظهارنظرها و بازگشت از کارکرد سیاسی و رسانه‌ای به وظیفه اصلی یعنی بازوی مشورتی نمایندگان مجلس در بررسی لوایح و طرح‌ها در زمره ضروریاتی است که باید در مجلس آتی در دستور کار قرار گیرد.»

نکته‌ای حائز اهمیت که دور از چشمان مجلس و تیم رسانه‌ای قالیباف نماند و به همین دلیل خبرگزاری خانه ملت با انتشار پاسخی نسبتاً مفصل، اما تند خطاب به رسانه‌های دولتی از قبیل ایران، ایرنا و ایسنا نوشت: «رسانه‌ها دولت با انتشار این نوع مطالب انتقادی، هدف اصلی خود از این رویکرد را عیان کرده، یعنی تلاش برای دخالت در فرایند انتخاب رئیس مجلس.»

خانه ملت در ادامه می‌نویسد: «آیا دولت محترم آن‌قدر از عملکرد خود مطمئن است که سایر نهاد‌ها و مراکز پژوهشی را به دروغ‌گویی و سیاه‌نمایی متهم می‌کند؟ آیا شایسته نیست حتی اگر نقدی کارشناسی هم به دولت وارد شد، با نگاه علمی و کارشناسی و به‌دور از همهمه‌های رسانه‌ای به آن پرداخته شود؟ اگر تاب و تحمل نقد کارشناسانه هم در دولت وجود ندارد، پس اساساً چگونه باید متوجه مشکلات شد؟ رسانه‌های دولتی در این هجمه به غیرمستند‌بودن آمار‌ها در گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس اشاره می‌کنند، درحالی‌که این آمار‌ها برگرفته از مرکز ملی آمار ایران است و تمامی روش‌ها و رویکرد‌ها روشی علمی و پژوهشی دارد.»

و اما در آخر این رسانه وابسته به ریاست مجلس تیرخلاص را به سمت دولت و البته تشکیل دهندگان آن که از طیف پایداری‌چی ها هستند پرتاب کرده و می‌نویسد: «بد نیست رسانۀ محترم دولت نگاهی به قانون اساسی و اصل استقلال قوا بیندازد. به نظر می‌رسد این رسانه در جایگاهی نیست که بتواند برای تعیین مدیران مجلس تکلیف تعیین کند یا آرزو‌های خود را در رسانه‌ای که از بودجۀ عمومی ارتزاق می‌کند بیان کند. رسانه‌های دولت بهتر است به‌جای حاشیه‌سازی‌هایی که بازنمایی منفی برای جامعه دارد در راستای هم‌افزایی و همدلی به‌منظور پیشبرد اهداف متعالی کشور به‌ویژه بهبود معیشت مردم گام بردارد.»

قالیباف از همان انتخابات ریاست جمهوری که قرار بر این شد که قالیباف به نفع رئیسی کنار بکشد، دل خوشی از اطرافیان رئیسی نداشت. قالیباف هرچند در دو انتخابات حداقلی توانسته وارد خانه ملت شود اما به باور بسیاری از تحلیلگران، او هنوز هم در رویای رسیدن به پاستور را سیر می‌کند. هرچند به نظر می‌رسد با قدرت گرفتن سوپرانقلابی‌ها که حالا در فکر پایین کشیدن او از صندلی ریاست مجلس هستند، تحقق یافتن این رویا محال باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها